Technologia

MVNO: Czy warto zostać wirtualnym operatorem?

Podczas gdy konsumenci coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych, wiele firm rozważa pojawienie się na rynku telekomunikacyjnym jako operatorzy wirtualnych sieci komórkowych (MVNO). Przed podjęciem takiej decyzji ważne jest przeanalizowanie wszelkich korzyści rozpoczęcia projektu.

Czym właściwie jest MVNO?

odpowiada Rafał Kozłowski – Prezes Next Mobile

– MVNO jest to wirtualny operator, który nie posiada własnej infrastruktury komórkowej, więc dzierżawi ją od innego podmiotu, aby umożliwić oferowanie własnych usług mobilnych.

Czym różni się od klasycznych operatorów?

– MVNO wzbogaca swoją ofertę o rozwiązania prokonsumenckie, dzięki czemu jest ona bardziej zindywidualizowana pod kątem swoich klientów. Wirtualni operatorzy zapełniają pewnego rodzaju lukę w niszowych segmentach rynku telekomunikacyjnego.

Największy wzrost wciąż przed nami

Popularność operatorów wirtualnych nieustannie rośnie. Oczekuje się, że w 2019 roku liczba klientów MVNO wzrośnie do ponad 300 milionów. Już dzisiaj na świecie istnieje ponad 1 200 operatorów wirtualnych, z których połowa pochodzi z Europy. W Polsce ten rynek dopiero zaczyna rozwijać się, a rozbudowa tej gałęzi telekomunikacji jest nieunikniona.

Jak zacząć i na co zwrócić uwagę wchodząc na rynek?

Oto cztery strategie wejścia na rynek telekomunikacyjny:

  • Atrakcyjna cena

Wirtualni operatorzy oferują oszczędne plany. MVNO kierują tę strategię do segmentu świadomych konsumentów, którzy znają ceny.

Niektórzy operatorzy wirtualni oferują pakiety „wszystko w jednym” obejmujące linie usług, takich jak stały dostęp do Internetu, płatna telewizja czy rozwiązania mobilne. Klienci otrzymują jeden łączny rachunek za wszystkie usługi świadczone przez MVNO, co pozytywnie wpływa na poziom zadowolenia klientów.

  • Dotarcie do konkretnego segmentu

Dotarcie do interesującej grupy docelowej, takiej jak młodzież, klienci biznesowi, migranci, czy specjaliści w danej dziedzinie, wydaje się być naturalną drogą dla MVNO. Głównym punktem odróżniającym dostawców jest skupienie na wąskiej grupie klientów, którzy czują się niemal wykluczeni z oferty innych operatorów obecnych na rynku.

  • Sieć dystrybucji

Posiadanie grupy odbiorców oraz umiejętność zidentyfikowania ich potrzeb to klucz do sukcesu w przypadku rozpoczęcia działalności jako wirtualny operator. MVNO może być traktowany zarówno jako narzędzie aktywacji klientów, ale również jako element, który scala daną społeczność skupioną wokół danej marki. Gdy większość z tych warunków zostanie spełniona, wirtualny operator znacznie zwiększa swoje szanse na zwrot z inwestycji, osiągnięcie rentowności, a przede wszystkim na wypracowanie zadowalających wyników finansowych. Ponadto, jeżeli jego sieć jest prawidłowo zarządzana, sami klienci polecają ją innym, generując tym samym kolejnych odbiorców oferty, czyli potencjalnych klientów wirtualnego operatora.[1]

[1] https://www.ttec.com/articles/mvno-it-worth-going

Next Mobile
Posts created 32

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *