MVNO to skrót od mobile virtual network operator, czyli w wolnym tłumaczeniu: operator wirtualnej sieci komórkowej. Dlaczego nazywany jest wirtualnym? Oferuje swoim klientom usługi związane z telefonią komórkową na bazie infrastruktury telekomunikacyjnej należącej do innego operatora.
Od roku 1999r., gdy to brytyjski regulator OFTEL (Urząd Telekomunikacji) zaproponował wykorzystanie terminu MVNO, firmy na całym świecie, od banków po korporacje logistyczne, rozpoczęły tworzenie własnych sieci komórkowych.
Potencjał rynku wirtualnych operatorów jest ogromny. Według danych WiseGuyReports do końca 2020 r. 110,7 mln ludzi w Europie skorzysta z usług oferowanych przez MVNO, a prognozowana średnia roczna stopa zwrotu wyniesie 5%.
Obecnie największym rynkiem MVNO w Europie są Niemcy. Działa tam ponad 140 mobilnych operatorów. Kolejnym prężnie działającym krajem jest Wielka Brytania. MVNO dynamicznie rozwija się także w krajach Beneluksu, Danii i Hiszpanii[1].
Doskonałym przykładem wykorzystania MVNO w biznesie jest marka Tesco Mobile, należąca do znanego lidera sieci sklepów wielkopowierzchniowych w UK. To obecnie szósty najsilniejszy operator na rynku, posiadający ok. 6% udziału, co przynosi właścicielom marki dodatkowe zyski, liczone w milionach funtów.
Warto przypomnieć, że europejskie regulacje prawne zapewniają sieciom wirtualnym możliwość dzierżawienia niewykorzystanej przepustowości od tradycyjnych operatorów. Ten model daje obopólne korzyści. Dzięki uniknięciu budowy kosztownej infrastruktury MVNO może oferować konsumentom końcowym naprawdę niskie ceny za usługi komunikacji mobilnej.
W Polsce rynek operatorów wirtualnych rozwijał się do tej pory o wiele wolniej niż w zachodniej Europie. Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej na 30 września 2016r. udział MVNO w liczbie kart SIM wynosił zaledwie ok. 1,7%. Warto jednak zaznaczyć, że od kilku lat następuje dynamiczny wzrost zainteresowania MVNO nad Wisłą.
Wiele firm posiadających rozpoznawalną na rynku markę rozpoczyna rozszerzanie swojej działalności o rozwiązania telekomunikacyjne. Stając się wirtualnym operatorem, przedsiębiorstwa mogą skierować swoją ofertę do dotychczasowych, stałych klientów oraz wykorzystać globalny zasięg swojej marki do pozyskania nowych. Przychody generowane dzięki MVNO to dodatkowe korzyści finansowe o których także warto pamiętać.
[1] https://www.jerasoft.net/blog/why-does-the-mvno-market-continue-to-grow/