Technologia

Polska jest mobilna

Z badania Raport Mobile 2018 przeprowadzonego przez IAB Polska wynika, że Polacy bardzo chętnie korzystają z telefonów komórkowych.

Podczas tworzenia raportu przebadano grupę 4700 Polaków w wieku 15+. Wyniki wskazały, że aż 9 na 10 respondentów posiada telefon typu smartfon z możliwością bezpośredniego łączenia się z Internetem. Dominacja smartfonów osiągnęła więc poziom prawie 90%.

W analogicznym czasie dynamika sprzedaży tabletów znacząco wyhamowała. Przyrosty w segmencie tego typu urządzeń nie przekraczają jednego punktu procentowego. To zauważalny już od dłuższego czasu trend.

Polacy pokochali swoje telefony.

Polacy wykorzystują telefony do przeglądania w sieci wiadomości, odwiedzania portali społecznościowych i umieszczania w nich zdjęć. Duża grupa korzysta na urządzeniach mobilnych z nawigacji i map dostępnych online. Nie trudno więc domyślić się, że od lat najlepiej rozwijającą się usługą w sieciach komórkowych jest transmisja danych. W 2017 roku na jednego Polaka przypadało 53,6 GB wykorzystanej transmisji danych, podczas gdy rok wcześniej było to 33,8 GB[1].

Warto zauważyć, że w naszym kraju funkcjonuje aż 53,3 mln aktywnych kart SIM, a nasycenie usługami telefonii mobilnej wynosi 139%. Plasuje to Polskę na 10 miejscu wśród państw Unii Europejskiej. Wyprzedzają nas tak duże rynki jak niemiecki czy brytyjski, ale w kolejnych latach mamy szansę na znaczny wzrost pozycji w rankingu.

Źródło grafiki: https://iab.org.pl/badania-i-publikacje/raport-mobile-2018-2/

Szansa dla nowych graczy.

W siłę rosną mniejsi operatorzy komórkowi i stają się oni widoczną konkurencją dla dużych marek. Polski rynek telekomunikacyjny już dziś posiada wielu niezależnych „graczy”. Większa elastyczność ofert i wachlarz rozwiązań dopasowany do indywidualnego klienta, jest tym co zachęca Polaków do przenoszenia numeru i zaufaniu nowym podmiotom.

Nowością na polskim rynku jest też możliwość zakładania własnej sieci komórkowej. Niedawno takie plany potwierdził Malik Montana. Ten znany Polski raper udostępnił na Instagramie zdjęcie personalizowanej karty sim. Ogłaszał on także powstanie własnej sieci o nazwie „TijaraMobile”[2]. Usługa taka jeszcze jakiś czas temu była wyjątkowo kosztowna i mogli sobie na nią pozwolić naprawdę nieliczni klienci. Teraz praktycznie każdy może pokusić się o takie rozwiązanie.

Popyt nadal rośnie.

Polska jest krajem bardzo dynamicznym, jeśli mówimy o rozwoju sieci komórkowych. To sami Polacy generują popyt na usługi. Nieustanny rozwój technologiczny i zbliżająca się coraz większymi krokami sieć 5G to kolejne impulsy, które wpływają na szybki wzrost rynku telekomunikacyjnego.

– Wyniki badań – zarówno w Polsce, jak i zagranicą – pokazują, że to, co jeszcze kilka lat temu powoli docierało do nielicznych odbiorców jako nowinka technologiczna, dziś spowszedniało i jest traktowane jako standard. W 2019 roku penetracja smartfonów wśród internautów powyżej 15 roku życia powinna przekroczyć 90%, choć dla dużej grupy nadal „phone” jest ważniejsze niż „smart”. Wyraźnie widać jednak, że użytkownicy coraz częściej i chętniej używają swoich urządzeń także do innych działań – wyjaśnia Agnieszka Maciaszek, Dyrektor Zarządzający Interia Content Studio, jednego z autorów raportu[3].

[1] https://www.the-first.pl/raport-iab-polacy-nie-boja-sie-urzadzen-mobilnych-korzysta-z-nich-88-z-nas/

[2] https://glamrap.pl/malik-montana-zaklada-wlasna-siec-komorkowa/ 

[3] iab.org.pl

Next Mobile
Posts created 32

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *